czwartek, 17 kwietnia 2014

Czwartkowy samouczek 29


Ostatnimi czasy dużo u mnie się dzieję. Na razie się nie chwalę, ale jak niektóre sprawy osiągną swój bieg ostateczny, to pewnie co nieco o nich napiszę :)

zakończenia łapaczki 1

Jak pewnie zauważyliście, w ostatnim tygodniu nie opublikowałam samouczka. Nie miałam na to zupełnie czasu. Za to dzisiaj zapraszam do dość obszernego samouczka na temat zakończeń-łapaczek. Samouczek ten kontynuuje cykl postów o zapięciach i zakończeniach, także jeżeli interesują Was inne możliwości zakończenia pracy, zapraszam do szperania.

Zakończenia tego typu możemy spotkać w rożnej formie, rozmiarze i kolorystyce. Najgrubszy podział to dzielenie tych zakończeń na:

łapaczki-dziewczynki...

zakończenia łapaczki 2

 i łapaczki-chłopczyki. Myślę że nazwa dobrze tu oddaje kształt i nie trzeba niczego wyjaśniać ;)

zakończenia łapaczki 3

Możemy także łapaczki podzielić na takie z otwarciem od góry (zdjęcia powyżej) i od boku (zdjęcie poniżej).

zakończenia łapaczki 4

Aby przymocować to zakończenie stosujemy supełek albo stopery.

Stopery to takie koraliki z bardzo dużą dziurką, które możemy zacisnąć na sznurku, lince i w ten sposób je tak zablokować.

stopery

Ja dzisiaj przedstawię Wam oba sposoby mocowania zakończeń-łapaczek, tj. z wykorzystaniem supełka oraz stoperów. Sama wolę korzystać z łapaczek-dziewczynek. Wydają mi się one solidniejsze, więc i na takich zaprezentuję sposób mocowania.

Pokażę Wam, jak zamontować zakończenie do bransoletki wykonanej na młynku dziewiarskim. Takie zakończenie możemy także wykorzystać w innych bransoletkach, tj. wszędzie tam, gdzie końcówka to pojedynczy sznurek albo kilka bardzo drobnych.
zakończenia łapaczki 5





Jak zamocować zakończenie typu "łapaczki-dziewczynki" z wykorzystaniem supełków.



zakończenia łapaczki 6

zakończenia łapaczki 7
1. Zaczynamy od przygotowania końcówki naszej robótki. Powinna ona być wystarczająco długa, by można było na niej swobodnie wiązać supełki.









zakończenia łapaczki 8
2. Zakładamy łapaczkę. Otwarcie skierowane jest w stronę końcówki.











zakończenia łapaczki 9

3. Wiążemy supełek. Staramy się, aby supełek znalazł się jak najgłębiej wewnątrz łapaczki.













zakończenia łapaczki 10















zakończenia łapaczki 11
4.  Przycinamy nadmiar sznurka i zabezpieczamy supełek. Ja przypaliłam końcówkę
















zakończenia łapaczki 12



















zakończenia łapaczki 13

5. Zamykamy łapaczkę i dokładnie zaciskamy. Tak samo postępujemy z druga końcówką.













A jak by należało wykonać takie zakończenie z użyciem stoperów?

zakończenia łapaczki 14




Jak zamocować zakończenie typu "łapaczki-dziewczynki" z wykorzystaniem stoperów.



zakończenia łapaczki 15

Tym razem cały proces pokażę po prostu na kawałku sznurka.


zakończenia łapaczki 16
1. Zaczynamy od nałożenia łapaczki na końcówkę sznurka.














zakończenia łapaczki 17

2. Teraz wsuwamy stoper.

Jeżeli odczuwamy taką potrzebę, możemy do środka stopera dodać trochę kleju albo w jakiś inny sposób dodatkowo go zabezpieczyć.








zakończenia łapaczki 18

Staramy się wsunąć stoper dość głęboko wewnątrz łapaczki....














zakończenia łapaczki 19
3. ..., a następnie zacisnąć.














zakończenia łapaczki 20

4. Odcinamy nadmiar sznurka.














zakończenia łapaczki 21

5. Dokładnie zaciskamy łapaczkę.
I w ten sposób uzyskujemy zakończanie.
















Niezależnie, czy do założenia zakończenia z łapaczką zastosujemy supeł, czy stoper, efekt powinien być mniej więcej ten sam.

zakończenia łapaczki 22

 Wystarczy dodać jeszcze zapięcie z przedłużką i może jakąś ozdobę i bransoletka gotowa.

zakończenia łapaczki 23

Takie zakończenie można wykorzystywać w przeróżnych pracach. Poniżej przedstawiam jeszcze zastosowanie go w naszyjniku. Lubię je wykorzystywać, gdy zależy mi na delikatnym wyglądzie pracy.

Plusem tego zakończenia jest to, że wraz ze stoperem może być wykorzystywane nawet do drutów i żyłek, a także innych dość sztywnych linek.

zakończenia łapaczki 24

To tyle, jeżeli chodzi o zakończenie typu łapaczka. Mam nadzieję, że samouczek okaże się przydatny.

Dziękuję także za wszystkie komentarze pojawiające się ostatnio - bardzo mi miło je czytać :). Ostatnio mam troszkę mniej czasu i dlatego jeszcze na nie nie odpisałam.

Mam nadzieję, że wkrótce uporam się z różnymi sprawami i będę miała możliwość przysiąść do blogowego świata z kawą w ręku i na spokojnie :)

Bardzo dziękuję za wszystkie komentarze! Sprawiają mi one dużo radości :)

4 komentarze:

  1. Bardzo lubię łapaczki (używam tych "dziewczynek" - jak to brzmi! :O ), choć czasem mają za małe otworki na sznurki/żyłki. Zastanawia mnie, jak mocno trzymają łapaczki otwierane z boku? Bo mam wrażenie, że samo domknięcie ich to za mało i jak tylko lekko się pociągnie, to zaraz się rozszerzą. Trzeba kleić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze takich nie używałam, ale też nie wydają mi się być super stabilne i bez kleju bym nie próbowała.

      Usuń
  2. Ja też wolę łapaczki dziewczynki:)

    OdpowiedzUsuń