czwartek, 31 października 2013

Czwartkowy samouczek 9


Makrama węzeł figowy

Znowu jakoś późno zabrałam się za samouczka dla Was. Pociesza mnie jednak myśl, że zdążyłam i nie odpuściłam. To już dziewiąty rzędu samouczek! Jestem z siebie dumna, że jak na razie "zaliczyłam" każdy czwartek ;) Trzymajcie kciuki, by dalej udało mi się utrzymać formę! :)

A dziś bardzo sympatyczny, a jednocześnie nietrudny węzeł figowy.

Żeby go zrobić będzie nam potrzebna jedynie wiedza z pierwszego samouczka.


Zaczynamy!



Makrama węzeł figowy 1
rys. 1

1. Do bazy przytwierdzamy dwa długie sznurki. W ten sposób uzyskujemy 4 sznurki do pracy. Środkowe sznurki są sznurkami wiodącymi, zaś skrajne roboczymi.
















Makrama węzeł figowy 2
rys. 2

 2. i 3. Bierzemy prawy sznurek roboczy i przekladamy go pod sznurkami wiodącymi i nad lewym sznurkiem roboczym.














Makrama węzeł figowy 3
rys. 3
























Makrama węzeł figowy 4
rys. 4

 4. i 5. Teraz bierzemy lewy sznurek roboczy i przekładamy go nad pierwszym sznurkiem wiodącym, pod prawym sznurkiem roboczym, nad drugim sznurkiem wiodącym i pod prawym sznurkiem roboczym.

Tym samym po przepleceniu lewego sznurka roboczego przez pozostałe sznurki trafiamy nim w pętelkę uprzednio utworzoną przez prawy sznurek roboczy.




Makrama węzeł figowy 5
rys. 5


























Makrama węzeł figowy 6
rys. 6

6. Zaciskamy. Delikatnie i z wyczuciem, by uzyskać satysfakcjonujący nas kształt.




















Makrama węzeł figowy 7
rys. 7

7, 8, 9, 10. Dalej węzełki wykonujemy dokładnie w ten sam sposób, czyli powtarzamy kroki od 2 do 6.

Makrama węzeł figowy 8
rys. 8
Węzełek zawsze rozpocynamy sznurkiem znajdującym sie po prawej stronie.

Innymi słowy możemy powiedzieć, że raz rozpoczyna pierwszym ze sznurków roboczych (niebieski), a raz drugim (brązowy).
Makrama węzeł figowy 9
rys. 9











































Makrama węzeł figowy 10
rys. 10




























Makrama węzeł figowy 11
rys. 11

11 i 12 A tak wygląda kawałek splotu z węzłów figowych. Na zdjęciu 11 z przodu, zaś na zdjęciu 12 z drugiej strony.














Makrama węzeł figowy 12
rys. 12















Makrama węzeł figowy 13
rys. 13

13. Ciekawą właściwością węzła figowego jest to, że poprzez mocniejsze lub luźniejsze zaciskanie jego splotu możemy wpływać na kształt jego kolumny. Na tym zdjęciu kolejne węzełki są nieco luźniejsze.
















Zastosowanie

 
Węzeł figowy pozwala nam na zwężanie i rozszerzenie splotu podczas wiązania. Sprawia to, że możemy bardzo twórczo wykorzystać go w naszych pracach, np. tworząc kształty liści.

Niestety nie mam do zaprezentowania żadnej z moich prac z wykorzystaniem tego węzła.

Aby nadrobić tę zaległość, w kolejnym samouczku pokażę Wam, jak praktycznie wykorzystać ten węzeł (a także inne makramowe węzły) tworząc coś ładnego. Co? To będzie niespodzianka ;)



Bardzo dziękuję za wszystkie komentarze! Sprawiają mi one dużo radości :)

2 komentarze:

  1. bardzo fajnie musza wygladac takie listki :-) ostatnio udalo mi sie nabyc starszawa z 1985 roku ksiazke o wezlach makramowych; na razie ja przejrzalam ale rysunki sa bardzo przejrzyste i sa w niej ciekawe wzory :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie listki wyglądają bardzo sympatycznie. Może zresztą wkrótce umieszczę na blogu coś z nimi.

      Jeżeli chodzi o książki do makramy, to sama używam takiej z 1987. Uważam, że jest świetna. Co prawda widziałam jakieś znacznie świeższe wydania, ale nie były już tak fajnie i "podręcznikowo" napisane :)

      Usuń