czwartek, 10 października 2013

Czwartkowy samouczek 6


węzeł rypsowy - makrama - 1

Dziś wyjątkowo późno zabrałam się za zrobienie dla Was samouczka. Miałam trochę na głowię, a czas tak szybko goni...

Wspomnę jeszcze, że pamiętam o zabraniu się za losowanie do Candy. Postaram się podać wyniki jutro :) Choć na 100% obiecać nie mogę.

Przejdzmy teraz do gwiazdy naszego programu, czyli węzła rypsowego.

Węzeł rypsowy to niewątpliwie podstawowy węzeł makramowy. Trudno mi sobie wyobrazić duży projekt, który byłby zupełnie pozbawiony tego węzła. Aby się go nauczyć, potrzebujecie wiedzy z pierwszego samouczka.


Zaczynamy!


węzeł rypsowy - makrama - 2
rys. 1

1. Rozpoczynamy od przytwierdzenia do bazy 6 kawałków sznurka. W ten sposób uzyskujemy 12 sznurków do pracy.



















węzeł rypsowy - makrama - 3
rys. 2

2. Pierwszy ze sznurków po lewej stronie będzie sznurkiem wiodącym, na którym będziemy zaplatać węzły rypsowe pozostałymi 11 sznurkami roboczymi.

Sznurek wiodący bierzemy w prawą rękę i układamy go pod kątem prostym i nad pozostałymi sznurkami.Gdy trzymamy sznurek prawą ręką, jest on sznurkiem wiodącym w prawą stronę.











węzeł rypsowy - makrama - 4
rys. 3

3.  W lewą rękę bierzemy pierwszy ze sznurków roboczych (drugi w kolejności sznurek).

sznurek zaginamy od dołu ku górze dookoła sznurka wiodącego....
















węzeł rypsowy - makrama - 5
rys. 4

4. i 5. ....następnie z powrotem do dołu przez powstałe oczko.
węzeł rypsowy - makrama - 6
rys. 5










































węzeł rypsowy - makrama - 7
rys. 6

6. Zaciskamy węzełek.





















węzeł rypsowy - makrama - 8
ryz. 7

7. Jeszcze raz wykonujemy kroki od 3 do 6.

A konkretnie: sznurek zaginamy od dołu ku górze dookoła sznurka wiodącego....

















węzeł rypsowy - makrama - 9
rys. 8

8. ....następnie z powrotem do dołu przez powstałe oczko.



















 
węzeł rypsowy - makrama - 10
rys. 9

9. i 10. Zaciskamy.

W ten sposób zrobilismy węzeł rypsowy.


węzeł rypsowy - makrama - 11
rys. 10







































węzeł rypsowy - makrama - 12
rys. 11

11. Dokładnie w ten sam sposób tworzymy kolejne węzły rypsowe.

Węzeł rypsowy rzadko występuje w pojedynkę. Najczęściej stosowane są całe ich pasy.
















1węzeł rypsowy - makrama - 13
rys.12

12. Przejdzmy teraz do "zakręcania".

 Gdy dojdziemy do końca naszej robótki ...


















węzeł rypsowy - makrama - 14
rys. 13

13. ... aby zakręcić i wykonywać węzły rypsowe w drugą stronę, musimy zagiąć sznurek wiodący i ułożyć go na pozostałych sznurkach roboczych.

Teraz sznurek wiodący chwytamy lewą ręką, a prawą ręką chwytamy sznurek roboczy.














węzeł rypsowy - makrama - 15
rys. 14

14, 15, 16, 17, Wykonujemy węzły rypsowe dokładnie tak samo jak powyżej w krokach 3- 10.

węzeł rypsowy - makrama - 16
rys. 15
węzeł rypsowy - makrama - 17
rys. 16
węzeł rypsowy - makrama - 18
rys. 17



















































































18. Węzeł rypsowy możemy też układać pod różnymi kątami tworząc ciekawe wzory.

węzeł rypsowy - makrama - 19
rys. 18

 

 

Przykłady


Węzeł rypsowy przydaje się w większości prac makramowych.

Oto przykłady tych, w których go zastosowałam:



Makramowa bransoletka 1 

Makramowa bransoletka ze szklanymi kryształkami 1

Naszyjnik z niebieskim jaspisem 

Makramowa kolia 1



Jeżeli wypróbowaliście węzeł rypsowy i chcecie się podzielić swoją pracą zapraszam do skorzystania z żabki.























Bardzo dziękuję za wszystkie komentarze! Sprawiają mi one dużo radości :)

18 komentarzy:

  1. Całkiem fajne to! Muszę kiedyś spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  2. A na naszyjnik ile potrzeba sznurka? Woskowanego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardzo trudne pytanie. Zależy od naszyjnika, który chcesz zrobić. Średnio wychodzi, że potrzeba 8 do 10 - krotnie więcej sznurka, niż długość wzoru, który wybierzesz.

      Usuń
  3. Dziękuję za odpowiedz. A mam jeszcze 2 pytanka. Czy sznurki idą tylko z jedną strony ( po 8 metrów) czy z dwóch? A może ma Pani jakiś wzór naszyinika?. bo kompletnie nie wiem wiem jak się za niego zabradx.:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że dobrze zrozumiałam i że pyta Pani, czy każdy z 12 w przypadku tego tutoriala sznurków powinien mieć 8 metrów. Odpowiedz brzmi: tak. Można też powiedzieć, że każdy z 6 przytwierdzanych do bazy sznurków miałby wtedy 16 metrów.

      Niestety, nie mam wzoru naszyjnika wykonanego przy pomocy tego węzła. Mogę natomiast zaproponować bransoletkę:
      http://kreatywnaprzyjemnosc.blogspot.com/2013/10/czwartkowy-samouczek-7.html
      Albo naszyjnik wykorzystujący inne węzły:
      http://kreatywnaprzyjemnosc.blogspot.com/2013/11/czwartkowy-samouczek-11.html

      Usuń
    2. DZiękujęza odpowiedź. Dobrze zrozumiała Pani (ja mam 25lat:), więc chyba jesteśmy wiekiem sobie bliskie. Karolina jestem:) moje pytanie:) Ale dla pewności spytam jeszcze czy te 8 metrów każdego sznurka to jest całość czy po złożeniu jeden sznurek ma mieć 8metrów,a przed 16metrów?? Dobrze rozumuje?

      Usuń
    3. Dokładnie tak, Karolino :) 8 metrów to po złożeniu. Całość to 16 metrów.

      Usuń
  4. Witam, ja również mam pytanie. Węzełki, supełki itd są do ogarnięcia... :D Każda praca, nawet najlepsza powinna mieć swój koniec. Ale co z zakończeniem? W jaki sposób (elegancki) zakończyć, np. bransoletkę? Będę wdzięczna za udzielenie odpowiedzi, pozdrawiam, Justyna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaczęłam serię na ten temat, więc zapraszam do nadchodzących samouczków! Mam nadzieję, że zapodam jakieś fajne pomysły :)

      Usuń
  5. Węzeł rypsowy opanowany :-D najlepszy samouczek, jaki znalazłam :-D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! :) Bardzo mi miło, że samouczek się podoba.

      Usuń
  6. Witaj Aniu ;) Jestem mimo "starego" wieku ..początkująca w tym "czary-mary" makramy ;)) ale jak popatrzę na te cuda które z Twoich rąk wychodzą, aż się chce spróbować i - zaczynam Mam tysiące pytań;))) ale może zacznę od początku;) Te sznureczki u mnie w pasmanterii kosztują około 1,50 za metr... pewnie już pisałaś ale nie doczytałam,że gdzieś można je kupić taniej wraz z końcówkami? No to na dziś tyle hahaha Pozdrawiam bardzo serdecznie i chylę czoła do Twoich "czary-mary;)) Kaska

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, odpowiadam trochę z opóźnieniem, bo ostatnio mam "gorący" okres ;) Mam nadzieję, że moja odpowiedź się przyda :). Oczywiście w sieci można kupić takie sznurki duuużo taniej. Ja korzystam np. ze sklepu Marmad. Link do niego znajdziesz w zakładce "zaprzyjaźnione" na blogu. Obecnie takie sznurki kosztują tam między 37 a 49gr za metr. Jeśli masz jeszcze jakieś pytania, to pisz śmiało :)

      Usuń
  7. tutorial bardzo jasny ale ja chyba się do tego nie nadaję. Jakoś zawsze mi się coś zaciśnie, wykręci i wychodzi klops! Ale wpadłam pogratulować dobrej roboty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moje początki również były różne. Grunt, żeby się nie poddawać :)

      Usuń
  8. Ja również dziękuję za kursik. Jest naprawdę bardzo przejrzysty, co ogromnie ważne. Mimo tego, że zrobiłam dziesiątki makramowych biżutków - ten węzeł rypsowy był dla mnie nie do ogarnięcia. Sama wiem, że to nieprawdopodobne, a jednak :) ciągle było dla mnie niejasne, czy sznurek roboczy nad wiodącym, czy pod, czy na zmianę... Mam nadzieję wreszcie nad tym zapanować :) Pozdrowienia i podziękowania za bezinteresowną chęć dzielenia się swoim doświadczeniem z innymi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo, że tutorial okazał się przejrzysty. To ważne, bo tylko wtedy jest użyteczny :)

      Usuń