czwartek, 7 listopada 2013

Czwartkowy samouczek 10


Węzeł frywolitkowy - makrama


Ostatnio zapowiadałam, że przedstawię Wam jak w praktyce wykorzystać węzeł figowy. W tym celu stworzyłam taki oto naszyjnik.


Naszyjnik - makrama

Okazuje się jednak, że nie opisałam Wam jeszcze jak zrobić drugi z węzełków wykorzystywany w tym projekcie, czyli węzeł frywolitkowy.

Postanowiłam więc, że tutorial z naszyjnikiem odłożę do następnego samouczka, zaś dziś zajmiemy się tym niezwykle przydatnym węzłem.

Do zrobienia węzła frywolitkowego przyda nam się wiedza z pierwszego samouczka.


Zaczynamy!



Węzeł frywolitkowy - makrama - 1
rys. 1

1. Do bazy przytwierdzamy sznurki. Ja przytwierdziłam dwa sznurki w różnych kolorach tak, aby tutorial był czytelniejszy.

Wy możecie przytwierdzić tylko jeden sznurek, bo wystarczą nam 2 końcówki.














Węzeł frywolitkowy - makrama - 2
rys. 2

2. Dwie z końcówek odkładamy do góry. Z nich nie będziemy korzystać.

Pozostałe dwie końcówki posłużą nam do zrobiena węzłów.

Sznurek z lewej strony jest tu sznurkiem wiodącym, zaś sznurek prawy roboczym.












Węzeł frywolitkowy - makrama - 3
rys. 3

3. Sznurek roboczy zaginamy w lewo nad sznurkiem wiodącym, następnie z powrotem wokół niego trafiając w oczko utworzone z obu sznurków.
 




















Węzeł frywolitkowy - makrama - 4
rys. 4

4. Zaciskamy.























Węzeł frywolitkowy - makrama - 5
rys. 5

5. Następnie sznurek roboczy zaginamy znowu w lewo, ale tym razem pod sznurkiem wiodącym i z powrotem wokół niego trafiając w oczko utworzone z obu sznurków.




















Węzeł frywolitkowy - makrama - 6
rys. 6

6. Zaciskamy

W ten sposób uzyskaliśmy jeden węzeł frywolitkowy.




















7, 8, 9, 10 Kolejne węzełki uzyskujemy dokładnie w ten sam sposób. Powtarzamy więc kroki od 3 do 6, aż do uzyskania odpowiedniej długości splotu.


Węzeł frywolitkowy - makrama - 7
rys. 7
Węzeł frywolitkowy - makrama - 8
rys. 8
Węzeł frywolitkowy - makrama - 9
rys. 9
Węzeł frywolitkowy - makrama - 10
rys. 10




Węzeł frywolitkowy - makrama - 11
rys. 11

11. A tak wygląda słupek z węzełków frywolitkowych.






















Węzeł frywolitkowy - makrama - 12
rys. 12

12. Jeżeli taki słupek mocno ściśniemy zaczyna nam się on skręcać w stronę, po której znajduje się sznurek wiodący.






















Wykorzystanie


Węzełek frywolitkowy możemy wykorzystać w bardzo różnych projektach. Ja najbardziej lubię używać go w naszyjnikach. Poprzez jego naturalną tendencję do zakręcania sprawia on, że naszyjnik ładnie leży na dekolcie.

Poniżej moje prace z wykorzystaniem tego splotu.



Makramowy naszyjnik z ceramicznymi kulami 1 


 Makramowy naszyjnik z koralami ceramicznymi 1


Makramowa bransoletka 1



Mam nadzieję, że węzeł sie przyda :) 

Przypominam jeszcze, że w następnym samouczku pokażę Wam jak zrobić śliczny naszyjnik!
Bardzo dziękuję za wszystkie komentarze! Sprawiają mi one dużo radości :)

13 komentarzy:

  1. Figowy węzeł to jak widzę, węzeł półsztykowy ze środowiska żeglarskiego, bardzo często się jego używa ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobry węzeł w różnych dziedzinach się przyda :) Mi z kolei zdarza się rozpoznawać różne wspinaczkowe węzły zastosowane w biżuterii.

      Usuń
  2. O, ten węzeł jest świetny! Obiecałam sobie, że w weekend posiedzę nad biżuterią i nie będą to same bransoletki (które królują na moim blogu chyba już 3 miesiące ;)), ale coś czuję, że nie będę mogła się powstrzymać przed użyciem węzła figowego. Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi, że się przyda :) Też czasem mówię sobie, że trzeba by porobić więcej "nie bransoletek", ale fakty są takie, że bransoletki się najfajniej robi :)
      Jeżeli chodzi o Twoje bransoletki, to właśnie je podejrzałam. Bardzo podobają mi się szczególnie dwie bransoletki w niebieskich kolorach (z najświeższych publikacji) ;)

      Usuń
  3. I właśnie tego mi brakowało do szczęścia :-) Super!

    OdpowiedzUsuń
  4. On naprawdę super wygląda! Pierwszy etap przypomina mi cumowanie łódki na pomoście, stare dobre czasy. Wydaje mi się, że węzły żeglarskie mogły by być doskonałą inspiracją dla twórców naszyjników :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet gdzieś widziałam twórcę, który robi biżuterię inspirowaną węzłami. Najczęściej były to właśnie węzły żeglarskie, wspinaczkowe i związane z surwiwalem. Ciekawie to wyglądało :)

      Usuń
  5. Czy to jest węzełek stosowany przy obsadzaniu kaboszonu ? Amazonit w oprawie, ametyst w oprawie? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak :) Węzeł ten ma wiele zastosowań. Możemy go wykorzystać i w tym celu.

      Usuń
  6. Muy bonitos trabajos. Gracias por compartirlos!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Me alegro de verte como ellos. Espero que los tutoriales serán de utilidad para usted.

      Usuń
  7. Bardzo fajny ten kurs. Mam zamiar skorzystać. Jak zwykle jest jeszcze dużo pytań, ale najpierw poczytam dokładnie. Wielkie dzięki za podzielenie się wiedzą.

    OdpowiedzUsuń