piątek, 15 listopada 2013

Śnieżynki na choinkę


Makrama - Boże Narodzenie - śnieżynki - 1

Konkurs zorganizowany przez Ilonę zmobilizował mnie do stworzenia dla Was Świątecznego tutoriala :) Długo myślałam, co by to mogło być i jak to ze mną bywa, pomysł znowu opiera się na technice makramy.

Proponuję Wam śliczne makramowe śnieżynki jako ozdoby choinkowe. Oprócz tego, że śnieżynki są naprawdę uroczę, mają one jeszcze jedną zaletę, a konkretnie starałam się, by były one maksymalnie proste w wykonaniu.

Do wykonania śnieżynek będzie nam potrzebna wiedza o tym, jak przymocowywać sznurki do bazy (pierwszy samouczek) i jak wykonać najbardziej podstawowy z makramowych węzłów, czyli węzeł płaski (samouczek drugi). Swoją drogą większość z Was pewnie doskonale zna już węzeł płaski, gdyż jest to węzeł wykorzystywany przy robieniu bardzo popularnych bransoletek shamballa.

Tyle, jeżeli chodzi o podstawy wiedzy. Przejdzmy teraz do potrzebnych nam materiałów.


Makrama - tutorial - śnieżynki


Do wykonania podstawowej wersji gwiazdki (prawie identycznej jak ta biało-niebieska z pierwszego zdjęcia) będziemy potrzebować następujących materiałów:

- 12 kawałków sznurka o grubości około 1 mm i długości 40 cm
- 12 koralików (mogą być takie same albo 6 jednego rodzaju, a 6 innego). Ważne, aby koralik miał duża dziurkę, tak, byśmy byli w stanie przewlec koralik przez dwa sznurki jednocześnie
- wstążka albo coś innego do zawieszenia naszej śnieżynki (około 40 cm)
- 2 kółeczka-sprężynki 7 mm
- zakończenie (np. zaciskowe)
- klej
- nożyczki
- krochmal (opcjonalnie)

To, na jaki rodzaj sznurka i koraliki się zdecydujecie, określi styl, jaki będzie miała Wasza śniezynka.

Ja na mojej choince zawieszę gwiazdki z pierwszego zdjęcia. Do ich wykonania użyłam białego lnu i szklanych kryształków.

Śniezynka, którą pokazuję w tutorialu, zrobiona jest z wrzosowego bawełnianego woskowanego sznurka i szklanych kryształków. Dobrałam taka kolorystykę i rodzaj sznurka, by tutorial był klarowniejszy ;). Ostatecznie jednak śnieżynka jest równie urocza, co ta z białego lnu!



Zaczynamy!


Makrama - tutorial - śnieżynki - 1
rys. 1

1. Do jednego z kółeczek przytwierdzamy wszystkie 12 sznurków.























Makrama - tutorial - śnieżynki - 2
rys. 2

2. W ten sposób uzyskujemy 24 sznurki do pracy.




















Makrama - tutorial - śnieżynki - 3
rys. 3

3. Nasza śnieżynka będzie miała 6 ramion. Zaczynamy robić pierwsze ramię. Bierzemy 4 kolejne sznurki. Sznurek 1 i 4 to sznurki robocze (nimi robimy supełki), a sznurki 2 i 3 są sznurkami wiodącymi (na nich zawiązujemy supełki).


















Makrama - tutorial - śnieżynki - 4
rys. 4

4. Na wyżej opisanych sznurkach wiążemy węzeł płaski, który dobrze zaciskamy.

















Makrama - tutorial - śnieżynki - 5
rys. 5

5. To samo robimy z pozostałymi 20 sznurkami, tzn. parujemy sznurki po 4 i z każdej 4 tworzymy jeden węzeł płaski.
W ten sposób widzimy już 6 ramion naszej śnieżynki.















Makrama - tutorial - śnieżynki - 6
rys. 6

6. Teraz chcemy połączyć każde z ramion robótki węzłem płaskim. Sznurki, które w poprzednich krokach były robocze staja się sznurkami wiodącymi, zaś sznurki wiodące roboczymi.

Bierzemy 2 ramiona naszej robótki i rozkładamy ich sznurki na płasko.

Zaplatamy węzeł płaski tak, że sznurki 3 i 6 to sznurki robocze, zaś sznurki 4 i 5 sznurki wiodące.









Makrama - tutorial - śnieżynki - 7
rys. 7

7. Mocno zaciskamy węzeł. Pozostałe ramiona zaplatamy dokładnie w ten sam sposób.

Możemy zauważyć (fotografia 6), że sznurek 1 jest sznurkiem wiodącym, a sznurek 2 roboczym z ramienia, które powstanie po lewej stronie. Natomiast sznurek 7 jest sznurkiem roboczym, a sznurek 8 wiodącym z ramienia, które powstanie po prawej stronie.













Makrama - tutorial - śnieżynki - 8
rys. 8

8. A tak wygląda robótka po wykonaniu tej partii węzełków.


















Makrama - tutorial - śnieżynki - 9
rys. 9

9. Teraz zaczniemy wplatać koraliki w naszą śnieżynkę.
Na oba sznurki wiodące nakładamy koralik.



















Makrama - tutorial - śnieżynki - 10
rys. 10

10. Za koralikiem wykonujemy węzeł płaski, tak, że sznurki robocze oplatają koralik.


















Makrama - tutorial - śnieżynki - 11
rys. 11

11. To samo wykonujemy na pozostałych ramionach.



















Makrama - tutorial - śnieżynki - 12
rys. 12

12. Tak jak w kroku 6, znowu chcemy połączyć każde z ramion robótki węzłem płaskim. Sznurki, które w poprzednim kroku były robocze staja się sznurkami wiodącymi, zaś sznurki wiodące roboczymi.

Zaplatamy węzeł płaski tak, że sznurki 3 i 6 to sznurki robocze, zaś sznurki 4 i 5 to sznurki wiodące.












Makrama - tutorial - śnieżynki - 13
rys. 13

13. Zaciskamy.

To samo wykonujemy z pozostałymi sznurkami (tak jak w kroku 7.).


















Makrama - tutorial - śnieżynki - 14
rys. 14

14. A tak wygląda nasza robótka po połączeniu wszystkich ramion.




















Makrama - tutorial - śnieżynki - 15
rys. 15

15. Jeszcze raz ozdabiamy śnieżynkę koralikami. Tym razem zdecydowałam się na srebrne kuleczki. Koraliki nakładamy na oba sznurki wiodące.




















Makrama - tutorial - śnieżynki - 16
rys. 16

16. Następnie wykonujemy węzeł płaski za koralikiem.

To ostatni supełek w naszej śnieżynce. Musimy więc zabezpieczyć ją przed rozwiązaniem.

Na supełek w miejscu oznaczonym czerwonym"X" nakładamy klej.

Najlepiej używać kleju, który po wyschnięciu robi się transparentny. Dobrze sprawdza się tu "Magic". Klej nakładamy po obu stronach robótki i czekamy aż dobrze wyschnie.









Makrama - tutorial - śnieżynki - 17
rys. 17

17. A tak wygląda nasza robótka na tym etapie pracy.



















Makrama - tutorial - śnieżynki - 18
rys. 18

18. Jeżeli decydujemy się na użycie krochmalu, dobrze jest to zrobić przed zupełnym odcięciem końcówek sznurka (tak dla bezpieczeństwa).

Ja przycinam nieco sznurek, aby mi było łatwiej manewrować robótką podczas krochmalenia.

Po zupełnym wyschnięciu naszej robótki obcinamy wszystkie sznurki poza dwoma sznurkami wiodącymi przy jednym z ramion śnieżynki.









Makrama - tutorial - śnieżynki - 19
rys. 19

19. Te końcówki posłużą nam do przyczepienia zawieszki. Ja użyłam tu zakończenia zaciskowego, na które założyłam kółeczko-sprężynkę.

Do przytwierdzenia śnieżynki do choinki możemy użyć np. wstążki, którą przekładamy przez kółeczko.

Gotowe! :)















20. A tak wygląda gotowa śnieżynka.

Makrama - tutorial - śnieżynki - 20
rys. 20

Makrama - tutorial - śnieżynki - 21
rys. 21.

21. Co najfajniejsze, poprzez zmienianie wielkości koralików i odległości węzłów od siebie zmieniamy kształt naszej gwiazdki. Możemy mieć więc wiele różnych śnieżynek :) !











Eksperymentowanie


Gorąco zachęcam do eksperymentowania przy robieniu śnieżynek. Czasami dodanie węzła albo koralika w jakimś miejscu zupełnie zmienia wygląd całej robótki. Można też świetnie eksperymentować z rodzajami sznurków, które wykorzystujemy. 

Zainteresowanych doświadczeniami zapraszam do samouczka, w którym pokazuję więcej makramowych węzłów.


Poniżej zaś prezentuję moje eksperymenty :)

Makrama - Boże Narodzenie - śnieżynki - 2

Makrama - Boże Narodzenie - śnieżynki - 3

Makrama - Boże Narodzenie - śnieżynki - 4

Makrama - Boże Narodzenie - śnieżynki - 5


Ps. Okazuje się, że śnieżynki załapały się na jeszcze jeden konkurs na świąteczny tutorial.

Jeżeli podoba Ci się mój tutorial zapraszam na głosowanie na niego od 13 do 18 grudnia na blogu Addicted to Crafts. Będzie mi bardzo miło :)
Bardzo dziękuję za wszystkie komentarze! Sprawiają mi one dużo radości :)

44 komentarze:

  1. Fantastyczny pomysł,bardzo mi się podobają Twoje śnieżki.Ładnie to wszystko opisałaś.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Troszkę pracy przy tym było, ale fajnie się teraz pochwalić ;)

      Usuń
  2. Super! Musisz podlinkować ten kurs w naszym Świątecznym konkursie DIY

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za informację :) Oczywiście biorę udział w konkursie i właśnie się podlinkowałam.

      Usuń
  3. fajowe :) z pewnością przetestuję - dziękuję za pomysł :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Gwiazdki są piękne... takie inne nie spotkałam się jeszcze z takimi :)
    Muszę wypróbować ten sposób :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, bo bardzo się opłaca stosunek włożonej w nie pracy do efektu, jaki się osiąga ;)

      Usuń
  5. Śnieżynki są przeurocze. Muszę dzisiaj taką zrobić na zajęcia plastyczne dla mojego Pawełka - będzie miał do naklejenia na kartkę zamiast na choinkę :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że udało się ze śnieżynką (albo właśnie się udaje) ;) Podoba mi się pomysł, by wykorzystać je na kartkę świąteczną. Może i ja tak zrobię :)

      Usuń
  6. Śnieżynki są po prostu cudowne. Idealny pomysł na prezent! Fajnie trafić na takie blogi w sieci. Będę regularnie zaglądać! Pozdrawiam, Ania (kreatywnyslub.com)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Cieszę się, że śnieżynki się podobają. Bardzo mi też miło, że masz ochotę do mnie zaglądać :)

      Usuń
  7. sliczna, choć mi najbardziej przypadłaby do gustu taka malutka przed dodaniem koralików :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Taka, o jakiej piszesz, na pewno miała by bardziej tradycyjny styl.

      Usuń
  8. Świetny blog!!! <3

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetny tutek i genialny pomysł na piękne ozdoby choinkowe :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Aniu wstawiłam banerek,ale chciałabym,żebyś go zaakceptowała.Może Ty masz jakiś pomysł ,może chcesz zrobić go sama?
    Napisz proszę jak coś;)
    No i gratuluję oczywiście;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Banerek jest super! No i bardzo mi miło, że Twoja rodzinka wybrała właśnie mnie :)

      Usuń
  11. Aniu! Wspaniałe śnieżynki! Cieszę się, że to Twój tutek wygrał. Kocham makramę. Jeszcze nie było Cię na świecie jak ja robiłam makramowe obrazy na ścianę. Teraz uczę wnuczkę, ostatnio zrobiłyśmy bransoletki. Zapraszam Cię do mojego bloga, abyś fachowym okiem obejrzała te bransoletki. Pozdrawiam serdecznie!

    http://ogrod-mojekrzakiptakiinnedziwaki.blogspot.com/2013/11/dzis-o-pracach-recznych.html?showComment=1384640144503#c2595575238895601706

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Obejrzałam i muszę pochwalić zarówno babcię, jak i wnuczkę. Ciebie za cierpliwość w nauczaniu, a Anetkę za wytrwałość w zaplataniu :)

      Usuń
  12. Świetny tutorial i śnieżynki wyszły piękne:)

    Pozdrowienia!:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Śliczne snieżynki :) na pewno wykorzystam i może uda mi się tez nauczyc moje małe rękodzielniczki w pracy i zdam wtedy relację :) Będę głosować!
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powodzenia w nauczaniu - chętnie dowiem się jak poszło. No i dziękuję za głos :)

      Usuń
  14. Ale super!!! aż mnie rączki swędzą żeby spróbować:)

    OdpowiedzUsuń
  15. piękne są, świetnie opisałaś! aż się chce spróbować zrobić!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) W takim razie powodzenia w supełkowaniu!

      Usuń
  16. śliczna śnieżynka! jak tak patrzę na Twoje zdjęcia to wydaje się być łatwa do zrobienia - może spróbuję :))
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. o szalona to jest przepiekne !! :)

    OdpowiedzUsuń
  18. udała się :)))) pędzę kupić więcej sznurków i rozgościć się u Ciebie :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  19. Świetny kurs, aż mam ochotę biec po sznurek... tylko czy ja mam gdzieś takie kółeczko...

    OdpowiedzUsuń
  20. Już mi się to podoba i mam ochotę zrobić to samo...

    OdpowiedzUsuń
  21. Dzień dobry!
    Mam pytanie. Jakiej średnicy jest to pierwsze kułeczko?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety już tego nie pamiętam, ale pewnie między 5 a 10mm.

      Usuń